Naam:
Foto’s:
348
Video’s:

Over mij

Deze foto is 29 jaar geleden genomen in Beijing. Ik was toen 27 jaar. Ik had alles achter gelaten en was op reis naar de mooiste plek op aarde. En daar wilde ik dan blijven. Samen met Paul Baltus.

Dat betekent dat ik nu 56 jaar ben. Die mooiste plek heb ik na 1,5 jaar reizen toch in Nederland  gevonden. En ik ben nog steeds gelukkig samen met Paul.

In de komende maanden ga ik de reis van drie maanden door China opnieuw beleven. Ik start samen met Paul en twee van mijn kinderen - Pepijn van 22 en Eva van 17. Mijn derde kind Floris (23) loopt stage in Guatemala en kan helaas niet mee. Vanaf 31 juli reis ik alleen.

Zou ik het China van 1987, toen net twee jaar te bereizen door individuele reizigers, nog herkennen? Ik ben nieuwsgierig. Geen land ter wereld heeft in 29 jaar zo'n ontwikkeling doorgemaakt als China.

Over mijn reis

Ik ga 13.000 km door China reizen. Ik volg grotendeels dezelfde route als in 1987. En hoop weer net zoveel nieuwsgierige mensen tegen te komen. Hierdoor hebben wij destijds veel informatie uit kunnen wisselen. Zonder de taal te spreken.

Ik heb een cursus Chinees bij me. Als ik terugkom hoop ik toch wat Chinees te kunnen spreken.

Waarom ik dit doe?

Ben ik mijn baan zat? Nee ik heb de leukste baan ter wereld als Hoofd Publiek en Educatie van het Rijksmuseum.

Personele problemen? Nee, ik heb het leukste team en de leukste collega's die je je kunt wensen.

Relatiecrisis? Nee, ik heb de leukste man ter wereld.

Waarom dan wel?

Wat is er mooier dan je vrij te voelen en om op ontdekkingstocht te gaan? En niet te weten wat de volgende dag brengt. Dat brengt nieuwe energie en inspiratie. Om te ontdekken wat die totale omwenteling van China doet met de mensen die er leven? En wat doet het totaal breken met het dagelijkse patroon met mij?

Ik voel me weer even 27 en stap onbevangen maar met meer levenswijsheid dan destijds de wereld in.

Bezochte landen

Ik heb 1 land (1%) bezocht: