Musea in China

5 augustus 2016 - Hohhot, China

Iedere dag opent er ergens in China een museum..Ik heb inmiddels al aardig wat Chinese musea bezocht en ook al met veel museumprofessionals gesproken. De musea zijn net als alles wat ondernomen wordt in China groot, groots en imposant. Musea zijn nieuw en erg populair bij de Chinezen. 30 jaar geleden waren er nauwelijks musea en degene die er waren, waren niet interessant. Cultuur was niet belangrijk. Sinds 2008 heeft de Chinese staat bepaald dat alle staatsmusea gratis toegankelijk zijn voor publiek. Vaak moeten Chinezen wel tevoren kaarten reserveren om naar binnen te mogen. Buitenlanders mogen op vertoon van paspoort gratis naar binnen. Er is nu een honger naar cultuur en naar kennis over de eigen geschiedenis.

Ik bezocht o.a het Nationale Museum, een gigantisch gebouw vrijwel naast de verboden stad, dat een samenvoeging is van het Museum van Chinese geschiedenis en het Museum der Chinese Revolutie. Het  nieuwe gebouw, ontworpen door het Duitse Architectenbureau GMP opende in 2012. Zeker de moeite waard!

Maar graag wil ik een bijzondere en onverwachtse ervaring delen. Edward stelde voor om het Guanfu museum te bezoeken. Tijdens mijn bezoek aan de Nederlandse ambassade gaven Anouschka van Driel en Mandy Xia, beide officers Cultural Affairs, aan dat ze dit museum nooit hadden bezocht maar dat dit nog steeds een wens was. Mandy besloot de volgende dag mee te gaan.

Guanfu is het eerste private museum van China dat in 1996 is opgericht door Mr. Ma Wei-Du, bekend schrijver, kunstkenner en verzamelaar. Alle Chinezen kennen hem van TV waar hij een gepassioneerd verteller is over kunst. Inmiddels heeft Mr. Ma ook musea geopend in Hangzhou, Xiamen en Harbin en is er een tentoonstelling van zijn collectie in de beroemde TV tower in Shanghai.

Het museum is met zorg en aandacht ingericht door Mr. Ma en ademt rust en schoonheid uit. De kunst uit de Ming- en Qing tijd is indrukwekkend. De hedendaagse schilderijen vond ik niet zo interessant. Van Mandy begreep ik dat Mr. Ma in de jaren 60, toen er nog geen aandacht was voor cultuur, al verzamelde. Hij heeft de prachtigste stukken cadeau gekregen omdat in die tijd cultuur geen waarde en betekenis had. Heel opvallend is ook de hoge kwaliteit souvenirs in de museumwinkel. Veel mooie unieke keramiek en sieraden.

We spreken de vervangend directeur en rechterhand van Mr. Ma en toen bleek dat hij op het terrein woont en ons graag wilde ontvangen. Even laten ontmoetten we hem. Een bijzondere man. Naast kunstliefhebber ook dierenliefhebber. Zo liepen er 17 katten rond waar hij voor zorgt.

BC-er (Bekende Chinees), alom gerespecteerd en dierenambassadeur. Mr. Ma kent het Rijksmuseum goed. Na de heropening is hij er al meermalen geweest. Erg leuk om hem te ontmoeten. Na het gesprek en de fotosessie krijgen we alle drie een gesigneerde catalogus mee. Ik hoop Mr. Ma in het Rijks te kunnen ontmoeten.

Na vertrek moet ik concluderen dat ik de passie, zorg en aandacht die ik in dit museum heb ervaren in nog geen staatsmuseum heb aangetroffen.

1. Charlotte Lopuhaä:
    6 augustus 2016
    Annemies, buitenlanders op vertoon van paspoort gratis? Haha moeten ze in Nederland ook doen! Maar weer een mooie weergave van wat je mee hebt gemaakt dankjewel!! Lgr Charlotte
  2. Tileke:
    6 augustus 2016
    Lieve Annemies, je werkt nog steeds hard zo te lezen. Gelukkig hou je er van. En het is de manier om echt ergens dieper in door te dringen, in dit geval je grote passie, de kunst. Fijn die goede mensen om he heen.
    Liefs!
  3. Liesbeth:
    15 augustus 2016
    Lieve Annemies, wat een prachtig verhaal. Ik lees de verbinding tussen jullie beider passie. Dan zijn de werelddelen heel dicht bij elkaar.